SEMLOR

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
 
Har i flera dagar varit sååå himla sugen på semlor, blir nästan alltid det så här i Januari och kan aldrig hålla mig särskilt länge innan jag måste baka mina favoriter. Så imorse innan Anna kom hit så passade jag på att slänga ihop en deg. Det vart liksom det perfekta sättet att kicka igång jobbveckan på och att i i år strunta i Formex har aldrig kännas mer rätt när vi senare mumsade i oss väldens godaste semlor. Självklart får ni mitt favvorecept här nedan! Jag älskar semlor men jag är inget fan av köpsemlor, har provat typ 100 olika men kommer alltid fram till att hembakade är godast!  Så om ni inte har bakat egna semlor så bara måste ni göra det för ni kommer dö och hamna till semelhimlen (Om det nu finns en sån....  ) för att det är bara såååå himmelsk gott!!
 
SEMLOR

50 g jäst
dl mjölk, fingervarm
1 dl grädde
2 ägg
1 ½ dl strösocker
1 krm salt
1 tsk kardemummakärnor, mortlade
200 g smör, rumsvarmt
14–15 dl vetemjöl

Fyllning

500 g mandelmassa
1 dl  mald mandel
1 tsk kardemumma
 msk  vaniljsocker 
1,5 dl  florsocker
1,5 dl mjölk

Smula ner jästen i en bunke. Värm upp mjölken och grädde så det blir fingervarm! Inte varmaremän 37 grader!  Tillsätt  och rör om tills jästen lösts upp.

Tillsätt ägg, strösocker, salt, kardemumma, smör och vete­mjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timmme.
 
Dela degen i ca 25 bitar. Rulla dom till runda bullar och tryck till så dom får fin form. Låt dem jäsa under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

 Grädda bullarna mitt i ugnen i 8–11 min. 

Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur bullarna lite och blanda ihop det med resten av ingridientserna till fyllningen i en matberedare för att få en fin och jämn smet.  Lägg eller spritsa en klick i varje bulle.

Vispa grädden fluffig men inte för hård och klicka ut eller spritsa den på bullarna. Sätt på locket och p udra över florsocker.


 
Lycka till!! 
 
Recept | recept, baking, baka, fettisdagen, semlor, semla, blommor | |
#1 - - Sara Ekman:

Men åh vad gott, och så himla fina bilder! :) Har inte ätit min första semla för i år än, får göra det snart! :)

#2 - - emelivet.blogg.se:

Ja snart är det semmeldags! Har fortfarande inte kommit på vad för semla jag vill göra i år 😳 såg sjukt gott ut iaf! Kolla gärna in min matblogg :) //Li

#3 - - Jessica:

Underbart att baka egna... då är det tom ok att fuska med tiden;)

Upp