MINA BÄSTA SEMLOR

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Samma gamla recept men nya bilder som jag och Anna tog hemma i hennes magiska kök i förra veckan när vi åt årets allra första semlor.... eller ok årets andra semla vart det nog. För den första mumsade vi i oss med Malin och Anna från Mrs Mighetto dagen innan faktsikt! 

Hur som helst så är jag helt säker på att det absolut inte kommer vara det sista semelbaket i år och här nedan kommer mitt absolut bästa och himmelskt goda recept! 

Puss! 

 

 
SEMLOR

50 g jäst 
dl mjölk, fingervarm 
1 dl grädde 
2 ägg 
1 ½ dl strösocker 
1 krm salt 
1 tsk kardemummakärnor, mortlade 
200 g smör, rumsvarmt 
14–15 dl vetemjöl 

Fyllning 
500 g mandelmassa  
0,5 dl   mald mandel 
1 tsk kardemumma  
 msk  vaniljsocker  
1, 5 dl  florsocker
1,5 dl mjölk
0,5 dl mandelspån

Smula ner jästen i en bunke. Värm upp mjölken och grädde så det blir fingervarm! Inte varmaremän 37 grader!   Tillsätt  och rör om tills jästen lösts upp. 
Tillsätt ägg, strösocker, salt, kardemumma, smör och vete­mjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timmme.
 
Dela degen i ca 25 bitar. Rulla dom till runda bullar och tryck till så dom får fin form.  Låt dem jäsa under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

 Grädda bullarna mitt i ugnen i 8–11 min.  
Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur bullarna lite och blanda ihop det med resten av ingridientserna till fyllningen förutom mandelspånen i en matberedare för att få en fin och jämn smet.  Ha till sist i mandelspånen  för att det ska bli lite crunchigt och rör ihop snabbt!   Lägg eller spritsa en klick i varje bulle.

Vispa grädden fluffig men inte för hård  och klicka ut eller spritsa den på bullarna. Sätt på locket och pudra över florsocker.

Servera på fina små fat och njuuuut! 
Allmänt, Mat & bak, Recept | |
#1 - - IA:

Tack, tack för det receptet. Jag har petat i mig sex semlor med varm mjölk på en vecka. Ditt recept ska jag ta och spara och testa nån gång.

Upp