PEPPARKAKSHUS

(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
Årets pepparkakshus fick bli en liten pepparkaksstad, tanken från början var att jag ville ha en till radda med låga hus framför denna länga med det här tog verkligen längre tid än jag hade planerat så det här fick räcka, men det känns faktiskt inte så pjåkigt det heller. Alldeles lagom stort och jag vill inte ens behöva tänka på hur mycket kristyr jag hade behövt i så fall...  
 
Denna lilla stad byggde jag från egna mallar och huamej vad det är svårt att få till helt raka kanter på pepparkakan trots att mallen är rakast i världen, så ni får ursäkta om den är lite sned. Men kan man ha överseende med det, vilket jag tycker att man borde för perfekt är väll tråkigt va? Så är det faktsikt inte helt svårt... jag skissade upp hur jag villa ha det, klippte ut mallarna och sedan skar man bara ut med en kniv och sen grädda i ugnen som vanligt. Men mycket pepparkaksdeg deg behövs, fick köpa mer två gånger ( ja jag köper min pepparkaksdegdeg ) och trots det fick mina stackars hus ingen baksida haha! MEN dom fick finafina fönster av gelatinblad och ett par pyttepyttesmå gulliga träskor utanför dörren. Så nu får vi se hur länge det kommer stå, förvånad av att den redan klarat sig så många dagar redan. Men jag skulle tror att den här lilla staden kommer plundras ordentligt redan på julafton av en massa små ivriga fingrar. 
 
 
Mina bästa pepparkakshustips!
 
- Köp färdig deg, inte så noga när det mest ska stå och hur ofta äter man faktsikt upp det sen? 
 
- MYCKET deg, så tradigt att behöva åka iväg att köpa mitt under baket.
 
- Gelatinblad till fönster! Så smart och man får liksom ett lite mer ombonat pepparkakshus. 
 
- använd för guds skull inte baklim, blev så förvånad över hur dåligt det funkade så bytte snabbt till smällt socker. Hallelulja!! 
 
- Massa kristyr! Bästa sättet att dölja alla sina misstag med och typ det godaste på hela pepparkakan. 
 
-Och sist! Jättemysigt... ? att göra pepparkashus med sina små barn... men inte den här sorten, skulle inte gå. Så bättre när småttingarna sover. Här hemma gjorde vi ett till som Winston och hans kusiner fick gå loss på helt själva... så roligt och ingen är nöjdare över att få ha ett eget pepparkakshus med orange kristyr uppe på sitt rum. 
 
 
Så nu får vi se hur länge det här kommer stå, förvånad av att den redan klarat sig så många dagar. Men jag tror den här lilla staden kommer plundras ordentligt redan på julafton av små ivriga fingrar.
 
 
Hoppas ni får en fin kväll och baka lugnt! 
 
⭐️
 
 
Allmänt, Mat & bak | #pepparkakshus #julbak #baka #jul #pepparkakor #julgodis #bakamedbarn | |
#1 - - IA:

Jättefint! Och med Österikare på taket också.. *S* Ett helt konstverk.

Upp