MÅNADENS BRUNCH

Här om dagen var det dags för det där som jag och Anna ser fram emot lite extra nu för tiden, nämligen månadens brunch och vi dukade upp hemma hos mig med en massa gott och en massa fint porslin från Cervera som vi är så stolta över att få samarbeta med denna månad! Dom har så mycket fint nu och från alla möjliga märken vilket gjorde det så lätt för oss att mixa och matcha precis som vi ville för att få till en vårig och härlig dukning!

(null)

Vi gick också som vanligt loss på blommor och istället för en stor bukett, gjorde vi en massa små och satte i lite olika vaser. Tycker så mycket om blommor på det här viset, blir så enkelt och känns som att blommorna år plockade direkt från trädgården. Så var såklart inte fallet denna gång... men nästan lika härligt ändå.

(null)
 
(null)
 
Om man har brist på servetter så är detta ett superbra dukningstips. Tunna kökshandukar funkar precis lika bra och blir minst lika fint om man frågar mig.
 
(null)
 
(null)
 
Knyt gärna ihop både, servett, bestick och kanske en liten blomma med ett snöre och du får ett sånt himla fint och enkelt kuvert! 
 
(null)
 
(null)
 
Så himla fint porslin som ni hittar här och här! Och var inte rädd att blanda flera olika sorter av tallrikar, tycker nästan att det är finare så och blir genast mer personligt och härligt.

(null)
 
(null)
 
(null)
 
Termosarnas termos alltså!! Har ni sett någon finare? Ni hittar den här
 
(null)
 
Maten är ju så klart ett återkommande inslag i våra Bruncher och denna gång var så klart inget undantag... Denna gång bjöds det bland annat på dessa himmelskt goda Egg benedict, eller egentligen inte eftersom då ska det ju vara poscherat ägg men det här tycker nästan jag är godare (och enklare) och det blir så vackert när man bryter upp det inte för hårdkokta ägget på det här viset. och så med en klick med Hollandaisesås på såklart.
 
(null)
 
Och så den obligatoriska ost och fruktbrickan för ni som känner mig och Anna väl vet att ett liv utan ost är inget riktigt eller kanske främst inget härligt liv.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Och månadens gäst då? Var ingen mindre än denna power woman!! Nämligen Katrin Bååth. Tror nog att Katrin är en av dom mest kreativa personerna jag träffat i mitt liv. Hon är kreativ på alla sätt du kan tänka dig och har ständigt 70 11 ideer om allt och ingenting, hon peppar, hejjar, inspirerar och jobbar med lite allt möjligt. Det var även Katrin som drog igång både Annas fina tapetkollektion med sandberg och även mit lilla tapetprojekt i vintras. Så glad att denna härliga, galna och helt orädda männsika har kommit in i mitt liv och jag kan lova att ni kommer se mer av henne!
 
Vi passade ju såklart på att ställa Katrin några frågor så att ni får lära känna henne lite bättre, kul va?


Vem är du? Jag heter Katrin Bååth och bor med min lilla familj i Jönköping, jag älskar och brinner för kreativitet, relationer och good shit.

Vad gör du? Jag frilansar som creative director, art director, eventkreatör och stylist. Innan dess jobbade jag på reklambyrå i nästan 15 år.

Du använder uttrycket "Good shit" mycket, vad betyder det för dig? Redan när jag startade eget skrev jag mitt eget manifest. Det beskrev hur jag ville jobba, med vem jag ville jobba och vilka produkter och tjänster jag ville jobba med. Allt det kan man enkelt sammanfatta i orden "Good Shit", så det slutade med att jag köpte en skylt till min studio och satte upp Good Shit i neon för att alltid påminna mig själv om vad jag vill sträva efter.

För mig betyder Good Shit-skylten att jag vill göra good shit tillsammans med folk som är good shit och som vill göra good shit med mig. Jag tackar nej till en massa saker för att jag inte tycker att det är bra produkter att jobba med, eller för att det lyser igenom att personerna har andra agendor än att vi ska skapa good shit tillsammans. Good shit betyder också att väna om varandra, göra bra saker för miljö, arbetsmiljö, relationer, medarbetare, kunder, vänner och produkter och saknas det kan jobbet kvitta för mig. Att skapa good shit är också att göra saker med det lilla extra för att nå extra långt tillsammans.

Vart hittar du din inspiration? Väldigt mycket i relationer och nätverkande med andra människor. I samtal, gemenskap och kreativitet tillsammans med andra. Och att vara i min studio på Tändsticksområdet, där hittar jag alltid tillbaka till kreativiteten om jag går bort mig, eller behöver en extra kreativ injektion. Även resor inspirerar mig oerhört mycket. Se nya platser och nya kulturer. Känna doften av en ny plats och uppleva människorna där.

Du har ett driv vi inspireras av, ge oss dina 3 bästa tips på att hålla igång drivet. • Gör en visionboard, skriv ner eller på något annat sätt få ner dina drömmar på pränt. Jag tror enormt mycket på att det är det som är hela hemligheten. Våga se att det är möjligt så blir det det. (Ha, ha låter sjukt klyschigt men det funkar!)

• Det man gör får man göra mer av – så se till att göra det du vill göra mer av. Våga tacka nej till saker som inte tar dig mot ditt mål. Visa vad du kan och vill göra mer av så kommer folk hjälpa dig i din väg mot att nå din dröm.

• Ha alltid en champagne i kylen. Finns det inget att fira med blir strävan svårare mot att kunna ha något att fira. I min studio står alltid en champagne på kylning – redo att knäckas. Idag har jag faktiskt en väldigt rolig sak att fira kom jag på, kanske borde korka upp på en gång…

Vad drömmer du om just nu? Just nu drömmer jag om att min nya butik/kreativa plats på Tändsticksområdet här i Jönköping ska bli exakt så bra som jag någonstans vet i min huvud att det kommer bli. Jag öppnar när sommar går mot höst och förhoppningsvis kommer folk vilja följa med mig på min resa dit.

När mår du som bäst? När vårsolen lyser, när jag får vara kreativ på mitt sätt och när min familj mår bra.

Du är en väldigt modig person, något vi ser upp till väldigt mycket. Har du något tips på hur man blir sådär modig som du är? Ha, ha, jag är allt annat än modig. Livrädd rätt ofta faktiskt. Men jag har en väldigt stark tro på att det där manifestet jag skrev för snart sex år sedan faktiskt är rätt väg att gå – och har jag bestämt det så måste jag ju våga leva som jag lär.

Vad är ditt drömprojekt? Jag har alltid velat göra en egen bok. I mitt huvud är " The book of Good Shit" redan färdig. Ska bara få den ur kroppen och ner på papper i världens vackraste bok. Och så drömmer jag om att skapa ett helt boutiquehotell, från alla val i inredningen, till den grafisk profilen, alla produkter och hela konceptet. Och så är faktiskt min nya butik en dröm jag haft i många år som går i uppfyllelse nu. Tjohooo liksom.


 
 
(null)
 
Sen gjorde vi dessa små ugnspannkakor i dom sötaste små gjutjärnspannorna jag sett, så fint att få servera en varsin på det här sättet. Och recept på dessa godingar kommer i ett senare inlägg. 
 
(null)
 
 Och en klick glass är ju aldrig fel och jag äääälskar verkligen att portionsservera på det här sättet, blir så mycket trevligare och man behöver inte slåss om det sista... Hehe

(null)
 
(null)
 
(null)
 
 När brunchen kom till sitt slut flera timmare seanre fick alla fina ting från Cervera ta plats i det vackraste skåpet jag vet. Så himla roligt att få duka när man får använda så mycket fina saker och så klart vill man ju se så mycket som möjligt av dom och vad passar då bättre än att ha dom i ett vitrinskåp.
 
 
Som vanligt längtar vi redan efter nästa brunch och funderar på vem vi ska bjuda här näst... Har ni några tips eller önskningar?
 
 
Inlägget publiceras i samarbete med Cervera.





Allmänt | |
#1 - - tinabanck.blogg.se:

Många härliga och fina bilder!

#2 - - Bella:

Alltså så vackert så jag dör en smula! Måste fråga om dem fina besticken, finns dem att köpa? Är i farten med att byta ut våra gamla.

Svar: Tack snälla!! ❤️ Dom är från cervera och finns i butik nu! 😊
Jasmina Bylund

Upp