LINSGRYTA

(null) 

(null) 

(null) 

(null) 

Ni är så många som frågar om recept på denna så nu delar jag med mig av mitt godaste recept på indisk linsgryta. 
Linsgryta är mitt absolut bästa!  När inspirationen tryter och jag inte orkar tänka! Enkel,  snabb rätt med ingredienser som man ofta har hemma. Det är enkelt att göra mycket och frysa in eller ha som matlåda. Kan tycka att den nästan blir godare dagen efter när den fått stå och dragit till sig! 
Funkar såklart superbra utan brödet om man inte orkar men brödet är som den där lilla pricken över iet och det blir SÅ gott till! 
Hoppas ni gillar det! 

Linsgryta

1 st gul lök

1 st vitlöksklyftor

1,5 msk färsk hackad ingefära

1 tsk gurkmeja

2 tsk garam masala

2 tomater( hackade) eller en  burk krossade tomater 

3 dl röda linser 

6-7 dl vatten 

I kruka färsk koriander

citron

3 msk smör / ghee

1 tsk salt


1

Finhacka lök, vitlök och ingefära och stek detta i smör eller ghee tillsammans med de torra kryddorna i några minuter. Viktigt för att smakerna ska sätta sig ordentligt! 


Tillsätt tomat, vatten och linser. Låt koka tills linserna är mjuka. Smaka av med salt och tillsätt eventuellt lite mer vatten om det behövs. 

Tillsätt hälften av den färska koriandern precis innan servering och servera sedan med en citronklyfta, en klick (fet) yoghurt, ännu mer koriander och det smörstekta chapatibrödet! Njuuuut!  


Smörstekta chapatibröd (10 st bröd)

5 dl vetemjöl

1 tsk salt

2 tsk olja 

ca 2 dl ljummet vatten 


1

Blanda alla ingredienser till en smidig deg.

2

Dela degen i 10 delar  och kavla ut tunna runda bröd.  

3

Stek dem 1-2 minuter på varje sida i en het stekpanna med smör. 


Egentligen ska man inte ha smör när man steker Chapati men jag tycker allt blir så mycket godare med smör och detta blir så himmelskt gott! Så ni bara måste prova! 





Allmänt, Mat & bak, Recept | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag älskar linsgryta och linssoppa, men har aldrig stekt egna bröd :D Såååå peppad på det nu.

Upp