ÄPPELPÄPPEL

(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
(null) 
 
 
(null) 
 
Äpppelpaj är ju så där himmelsk gott och enligt mig helt klart det godaste man kan göra av äpplen. Vart så himla glad för detta äppelår och har sparat så mycket äpplen nere i matkällaren att vi kan göra äppelpaj varje dag fram till jul.  Älskar också att man kan variera äppelpajerna på såå många sätt och så mysigt med dessa små, att man kan servera dom så att alla får en hel liten minipaj. Helt perfekt som efterrätt! Eller hur?!
 
Dessa små pajer slängde jag ihop för några veckor sedan, kanske man förstår om man kikar genom fönstrerna, vet inte hur det ser ut utanför era fönster just nu med utanför mina är det i alla fall gråare än grått!!! Och som jag saknar grönskan där utanför... Men tur är det väll att man kan gotta ner sig i massa gamla fina bilder och leva lite i förnekelse en stund. Fick sån carving på äppelpaj när jag hittade dessa att jag nog måste baka mig en imorgon, blir nog den sista innan allt julbak drar igång. Men det blir inte sånna här utan istället min absolut godaste äppelpaj!!! Den klassiska smulpajen, inte mycket som går upp mot den tycker jag. Och världens bästa knep för att få den där riktigt saftiga pajen är att steka äpplerna lite i smör, kanel och sirap innan och vill man ha lite knäckig topp så är det sååå gott att ha lite sirap i smuldegen, man behöver inte alls ha havregryn eller cornflakes (inte min grej) utan enbart sirap räcker mycket väl för att få till lite crunch.
 
 
 
Allmänt, Mat & bak, Recept | |
Upp